Skip to main content

Identiteit

De doelstelling van de Stichting School met de Bijbel is het stichten en het instandhouden van scholen met de Bijbel en daarmee christelijk onderwijs in Den Haag te verzorgen.

In de statuten staat het volgende: “De Stichting heeft als grondslag de Bijbel, het onveranderlijke Woord van God. Haar beginsel is dat het onderwijs cum annexis op de scholen in overeenstemming moet zijn met het Woord van God, en ervan moet getuigen dat Jezus de Zoon van God is, de Verlosser van zondaren.

De boodschap aan kinderen en ouders/verzorgers is dat God de wereld zo lief heeft gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, op dat iedereen die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft (Johannes 3: 16).
Het bestuur is ervan overtuigd dat de Bijbel als Woord van God van belang is voor iedereen, ongeacht zijn of haar de culturele of religieuze afkomst. De blijde boodschap van het evangelie van Jezus Christus is het waard om doorgegeven te worden tot redding van mensen, en mag bepalend zijn voor de wijze waarop onderwijs wordt gegeven op school en voor de wijze waarop mensen op de school (kinderen, ouders en personeel) met elkaar omgaan. Het bestuur is de hoeder van de doelstellingen en identiteit van de scholen.

Dat begint bij het personeel. Van directie en leerkrachten alsmede anderen die een directe verantwoordelijkheid dragen voor het onderwijs aan leerlingen, vragen wij een bewust christelijke levensovertuiging en –wandel, gebaseerd op een persoonlijk geloof in God. Zij zijn de dragers van de identiteit in de scholen. Het bestuur is betrokken bij hun selectie.

Van ondersteunende krachten vragen wij tenminste respect voor de grondslag en het feitelijk mee vormgeven van de bepaalde identiteit.

Daarnaast worden methoden bezien op hun bruikbaarheid, wordt geborgd dat in het onderwijsprogramma Bijbels onderwijs is geïntegreerd en wordt veel aandacht besteed aan de Christelijke feestdagen.

Wat werkhouding betreft mogen ouders en kinderen verwachten dat die wordt gebaseerd op christelijke beginselen als ontdekken waar je goed in bent, flink aan de slag met je talenten, een stap verder lopen dan van je gevraagd wordt, en te streven naar het beste, en hulp bieden waar dat ouders en leerlingen verder helpt.

Wat de sfeer betreft mogen ouders en kinderen verwachten dat die harmonieus is en gebaseerd op christelijke beginselen als orde, respect voor verhoudingen en gezag, maar ook acceptatie, vergeving en aanvaarding.

Wie zijn wij

De Stichting bestaat al bijna 150 jaar en heeft daarmee een bijzondere geschiedenis. De bestuursleden van de Stichting zijn allemaal mensen met een passie voor Bijbelgetrouw onderwijs in Den Haag. De verantwoordelijkheidsverdeling van het bestuur in relatie tot de scholen is als volgt.

Bestuursmodel
De Stichting School met de Bijbel heeft een two-tier board als bestuursmodel. De Raad van Toezicht (RvT), bestaande uit 3 leden, voeren aan de hand van het vastgestelde Toezichtskader en daarop gebaseerde rapportages, gesprekken met het College van Bestuur. Zij oefenen daarmee toezicht uit op de onderwijskwaliteit, de identiteit en de continuïteit. De RvT doet verslag van zijn activiteiten in de jaarstukken. De RvT verricht de werkzaamheden onbezoldigd. Hier is het functieprofiel van de toezichthouders Stichting School met de Bijbel te vinden.

College van Bestuur

Het College van Bestuur (CvB) stelt de bestuursdocumenten vast en draagt zorg voor verbinding met de Stichting Vrienden van Stichting School met de Bijbel. Ook is het CvB verantwoordelijk voor de verbinding met de directie en teams waar het gaat om lief en leed.

Het CvB is daarnaast verantwoordelijk voor directe contacten met de directeuren en de stafleden. Zij zorgt voor de inhoudelijke sturing op het beleid, de effectuering van de onderwijsdoelen, en onderhoudt contacten met de gemeente Den Haag en andere schoolbesturen. Ook is zij verantwoordelijk voor de selectie van personeel op de scholen en peuterspeelzalen.

Het bestuur wordt ondersteund door het directieteam. Het directieteam bereidt het beleid voor en is verantwoordelijk voor de uitvoering op de scholen. Dit team monitort en rapporteert aan het bestuur.

Samenstelling College van Bestuur, Raad van Toezicht, directeuren en directieteam

College van Bestuur

Naam Nevenfuncties
 H. Æ.  Medema  (voorzitter) – Top Consultant Vanberkel Professionals
– Penningmeester CDA-Zoetermeer
 T.D. Camps – Lock  (vicevoorzitter) – Leadteam City Life Church
– Bestuurslid City Life Church
 A. Zijlstra – Teamleider Ministerie van Financiën
 W. de Zoete – Penningmeester wijkkas Bethlehemkerk Den Haag
– Lid Bondsraad Consumentenbond- Voorzitter Raad van Toezicht Welzijn Rijswijk
– Auditor Perspekt

Raad van Toezicht

Naam Functie Periode Nevenfuncties
A.H.B. Oving Voorzitter 4 oktober 2022 tot heden

 

– Directeur PCBO Het Kompas in Apeldoorn.
– Eigenaar onderneming ‘Verkeerplezier’
C.W. Walinga Vicevoorzitter 4 oktober 2022 tot heden – Huisarts te Den Haag

– Staflid Leids Universitair Medisch Centrum afdeling PHEG

I.R. Borgdorff Lid 1 juli 2023 tot heden – Registermakelaar en Registertaxateur verbonden aan Borgdorff Makelaars

– Tweede secretaris bij Rotaryclub Het Westland

Directeuren

Naam   Functie  
E. Hage Directeur Koningin Beatrixschool
F. Neerhof Interim-directeur Tamarschool

Directieteam

– Eunice Hage – Directeur Koningin Beatrixschool
– Frank Neerhof – Interim-directeur Tamarschool
– Arjen Treurniet – Hoofd Bedrijfsvoering
– Frederike van der Meijden – Adviseur Onderwijs Kwaliteit
– Karina Kolk – Bestuurssecretaris

Missie en visie

Missie – Hier staan wij voor

De Bijbel als het Woord van God vormt de grondslag van onze identiteit. Het bestuur en het personeel stellen zich als doel de liefde van God aan de kinderen te onderwijzen en voor te leven.
Dit doel van waaruit wij de kinderen vormen en onderwijzen, wordt krachtig verwoord in Johannes 3 vers 16:

                                   Want zo lief heeft God de wereld gehad,
                                   dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft,
                                   opdat ieder die in Hem gelooft,
                                   niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Dit betekent ook dat we naast goed kwalitatief onderwijs met een duidelijke focus op de toekomst, onze christelijke opdracht steeds proberen te integreren in ons gehele onderwijsaanbod.

Kernwaarden

Kernwaarden vormen de verbinding tussen alle geledingen van de Stichting. Ze zijn leidend voor ons omgaan met elkaar, de leerlingen en hun ouders. Ze maken zichtbaar wie we zijn en waarvoor we staan.

  • Geloof – We willen vanuit ons geloof bakens van licht zijn voor elkaar, voor de leerlingen, voor de ouders en voor de omgeving. En vanuit geloof bijdragen aan de persoonlijke vorming van kinderen en hen tot bloei laten komen.
  • Toewijding – In navolging van Jezus ons leven, onze kracht en talenten in dienst stellen van ons christelijk onderwijs, van de leerlingen en van allen met wie wij samenwerken bij het vervullen van onze missie.
  • Kennis & wijsheid – We geven kwalitatief goed en gedifferentieerd onderwijs, we rusten de leerlingen toe voor de samenleving waarin zij hun plek gaan innemen.
    Wij helpen hen in het ontwikkelen van kennis en vaardigheden die zij in de toekomst nodig hebben en leren hun denken vanuit de identiteit van de scholen. Wijsheid omvat meer dan kennis; het is inzicht, het kunnen duiden van de wereld om je heen vanuit geloofsperspectief.
  • Liefde – Omdat God liefde is kunnen ook wij liefhebben. We zijn met de leerlingen bewogen, leven met hen mee in hun zorgen en moeiten en in hun leren. We hebben oog voor de leerlingen en geven hun ons vertrouwen.
  • Betrouwbaarheid – We komen onze afspraken na in de onderlinge omgang en wat ons werk betreft.

Visie – Hier gaan wij voor

Onze visie is om vanuit een uitgesproken christelijke identiteit behalve onderwijs van een hoge kwaliteit ook bijbelgetrouw onderwijs aan te bieden aan alle kinderen van ouders die dat respecteren.

Ons onderwijs staat open voor kinderen met grote verschillen in leefsituatie, (religieuze) achtergrond en herkomst. We zijn een veilige plek voor kinderen om op te groeien en te leren, met aandacht voor hun totale ontwikkeling. We onderwijzen in kennis, vaardigheden en hebben expliciet aandacht voor de diversiteit van het geloofsleven van de kinderen op onze (peuter)scholen.

Naast Nederlandse taal en rekenen, zijn bijbelonderwijs, burgerschap, digitale geletterdheid, muziek, zang, creativiteit en gezamenlijke vieringen belangrijk. We stimuleren een klimaat waarin kinderen leren interesse te hebben voor de ander en elkaar te respecteren zodat ze op een goede manier met elkaar omgaan. Vanuit onze misse begeleiden we de kinderen bij het bouwen aan hun toekomst. Ons doel is dat zij opgroeien tot kansrijke volwassenen die door het onderwijs en de vorming op onze scholen ‘leren hoe te leren’ en ‘leren voor het Leven’.

Onze speerpunten

Kwaliteit en identiteit
Vanuit de identiteit vinden we het ten eerste van belang dat er heel goed onderwijs wordt gegeven op onze scholen. Daarnaast vinden we de aandacht voor ieder kind belangrijk; dit komt voor een groot deel terug in de ondersteuningsstructuur.

Goed onderwijs
De basis hiervan is het Strategisch Beleidsplan opgesteld, waar de verschillende doelstellingen voor de onderwijskundige inhoud, financiën en bedrijfsvoering zijn aangegeven. Dit beleidsplan leidt tot jaarlijkse doelstellingen per school, het schoolplan. De scholen hebben een leerlingvolgsysteem waarin de individuele resultaten van de leerlingen worden bijgehouden. Hierin kun je zien waar het goed gaat, waar het beter kan en waar extra aandacht nodig is.

Passend onderwijs
Alle kinderen in Nederland hebben recht op onderwijs dat bij hen past. Dit noemen we passend onderwijs. Om onderwijs op hun eigen niveau te kunnen volgen, hebben sommige kinderen extra ondersteuning nodig. In de meeste gevallen kan onze school deze ondersteuning zelf bieden, bijvoorbeeld bij reken- en spellingproblemen.

Soms is er meer ondersteuning nodig dan de school alleen kan bieden. Daarom zijn wij aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). In deze stichting werken schoolbesturen in onze regio samen. Samen zorgen we ervoor dat alle leerlingen passend onderwijs krijgen.

Taal en rekenen
Taal en rekenen is vaak een zorg voor ouders. Ook voor de kinderen op onze scholen zijn deze vakken niet per definitie gesneden koek. Dat betekent voor onze scholen: extra aandacht voor rekenen en taal. Daarmee krijgen kinderen een goede basis voor hun maatschappelijk functioneren als ze ouder worden.

Rond de school

Om een kind goed te kunnen begeleiden bij zijn schooljaren, is aandacht vanuit school niet genoeg. Ouderbetrokkenheid vinden we daarom van groot belang: ouders moeten daadwerkelijk betrokken zijn bij hun kind en zijn of haar leerprestaties. Die betrokkenheid zorgt voor een kind dat beter kan leren. Op onze scholen wordt daar expliciet aandacht aan besteed.

Op school is een schoolmaatschappelijk werker (SMW) te vinden voor ouders die met vragen zitten over school en opvoeding. Of het is thuis gewoon moeilijk, en u zou best wat hulp kunnen gebruiken om de zaken thuis op orde te brengen.  De SMW-er houdt spreekuur op school, en kan u verder helpen.

Tenslotte wil het bestuur dat er meer dan alleen onderwijs op school wordt gegeven. Ook andere activiteiten die van belang zijn voor kinderen en ouders in de buurt, krijgen op onze scholen veel aandacht. Daarom zijn wij ook brede buurtscholen. Per school verschilt de invulling hiervan.

Voor iedereen
Als we zeggen voor iedereen, dan bedoelen we ook voor iedereen. Iedere ouder die de grondslag van de school respecteert, kan zijn of haar kind aan ons toevertrouwen. Op onze scholen is er geen financiële drempel: iedereen is welkom. We willen ook dat alle kinderen mee kunnen doen aan alle activiteiten. Als u dan echt niet kunt betalen voor zaken die niet door de overheid worden betaald, zoeken we met u naar een bevredigende oplossing.

“Mijn ervaring is dat de school zich aan de afspraken houdt.”

Stichting Vrienden

De Stichting Vrienden van de School met de Bijbel bestaat al sinds 1992 en is begonnen als Stichting Vrienden van de Koningin Beatrixschool. Sinds 2014 zijn de Koningin Beatrixschool en de Tamarschool ook vrienden van elkaar geworden. Stichting Vrienden van de School met de Bijbel draagt nu ook de Tamarschool een warm hart toe en willen door middel van gebed en financiële bijdrage de christelijke identiteit van de school ondersteunen.

De bestuursleden zetten zich allemaal vrijwillig in en vinden het belangrijk dat de christelijke identiteit wordt bewaakt. Op zowel de Beatrixschool als de Tamarschool staat de Bijbel, Gods Woord, centraal en heeft zijn invloed op de manier van lesgeven, de omgang met elkaar en anderen, maar ook op de inhoud van de lessen en de keuze van een leermethode.

Voor meer informatie ga naar www.stichtingvriendenvandeschoolmetdebijbel.nl